Jälkimarkkinointitiimi varmistaa kodin huolellisen viimeistelyn

Jälkimarkkinointitiimi toimii asukkaan silminä ja varmistaa kodin huolellisen viimeistelyn 

Asuntojen valmistuttua Sajuconin jälkimarkkinointitiimi tarkastaa, että kaikki on kunnossa ja hyvin viimeistelty. Tarkastuksessa ilmenneet seikat, kuten pienet kolhut, korjataan ennen asukkaan muuttoa uuteen kotiinsa. 

Arttu Suontama toimii Sajuconin jälkimarkkinointipäällikkönä.

Laadukasta jälkeä harvoin syntyy ilman perusteellista viimeistelyä. Siksi Sajuconin asunnot tarkastetaan ja viimeistellään huolellisesti. 

Kun Sajuconin suunnittelemat ja rakentamat asunnot ovat valmiita, on lopputarkastuksen aika. Jälkimarkkinointipäällikkö Arttu Suontama vastaa Sajuconilla kuuden hengen tiimistä, joka varmistaa asuntojen viimeistelyn ja vuosikorjaukset. 

Ennen kuin tarkastus tehdään yhdessä uusien asukkaiden kanssa, käy Suontaman tiimi asunnossa tarkastamassa tilanteen. Ensimmäisessä tarkastuksessa tiimi kirjaa ylös kaikki pienetkin viat, jotka tulee korjata. 

”Olemme ikään kuin asukkaan silminä tarkastuksessa ja katsomme asuntoa ulkopuolisen näkökulmasta. Tarkistamme, että asukasmuutokset ovat oikein, kaikki tekniikka toimii ja perusasiat ovat kunnossa. Emme ole aiemmin käyneet asunnoissa, joten jokainen asunto on meille uusi kohde”, Suontama kertoo. 

Jälkimarkkinoinnin työ on erittäin tärkeää, kun Sajucon tavoittelee hyvää asiakastyytyväisyyttä.

Tarkastuksen jälkeen tarvittavat korjaukset hoidetaan pikimmiten. Suurin osa vioista on pieniä kolhuja tai kosmeettisia virheitä, mutta myös ovia ja ikkunoita saatetaan vielä säätää. 

Kun ensimmäisessä tarkastuksessa ilmenneet viat on korjattu, on muuttokirjeen ja asukastarkastuksen aika. Tällöin asukkaat tulevat yhdessä jälkimarkkinoinnin kanssa paikalle. Jos asukkaat huomaavat asunnossa vielä puutteita, ne korjataan. Sitten koti onkin muuttovalmis. 

”Huolehdimme yhdessä tuotannon kanssa, että kaikki asukastarkastuksessa esiin nousseet asiat korjataan ennen asukkaiden muuttoa”, Suontama sanoo. 

Toisinaan pieniä korjauksia on kuitenkin saatettu joutua tekemään vielä avaintenluovutuksen jälkeen. Viivästyksiä ovat tuottaneet muun muassa parkettilattioiden toimitusvaikeudet Ukrainasta. 

”Rakentaminen on siitä hankalaa, että asiat täytyy tehdä tietyssä järjestyksessä. Kun yksi asia myöhästyy, tarkoittaa se yleensä sitä, että 20 muuta asiaa viivästyy viikolla. Yksittäinen koronatapaus tai toimitusvaikeus voi äkkiä siirtää asunnon valmistumista kuukaudella eteenpäin.” 

Tällä hetkellä aikataulutus näyttää haastavamman ajanjakson jälkeen paremmalta. Yhtenä syynä tähän on jälkimarkkinoinnin kehittyminen ja vahvistuminen uusilla ammattilaisilla. 

Asukkaiden muuton jälkeen Suontaman tiimi astuu seuraavaksi esiin, kun on vuositarkastuksen aika. 

”Viimeistään vuositarkastuksessa kaikki ensimmäisen vuoden aikana ilmenneet viat korjataan. Asumista haittaavat viat korjataan kuitenkin jo aiemmin.” 

Suontama tunnistaa jälkimarkkinoinnin tärkeyden asiakastyytyväisyyden suhteen. 

”Tiimimme tehtävä on varmistaa, että asiakas kokee tulleensa kohdelluksi oikein ja että hänellä on sellainen koti, jossa hänen on turvallinen ja hyvä asua. Koko yhtiön toimintaan vaikuttaa se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä.” 

Suontama on tyytyväinen siihen, kuinka on kehittynyt työssään.

Suontama kehuu työtovereitaan itseohjautuviksi rakennusalan ammattilaisiksi, joiden kanssa on mukavaa työskennellä. Tiimissä pohditaan asioita paljon yhdessä. 

”Parasta työssämme on, että meillä on vapaat kädet olla luovia ja kehittää sopivia tapoja hoitaa oma työmme.” 

Suontama on ollut tyytyväinen sajuconilainen nyt lähes vuoden. 

”Sajuconilla on iloisia, energisiä ja positiivisia ihmisiä. Kaikki suhtautuvat kotien rakentamiseen intohimoisesti ja ovat omasta työtehtävästään ylpeitä. Lisäksi täällä jaetaan mahdollisuuksia ja vastuuta niille, ketkä sitä haluavat”, hän summaa. 

Lisää meistä:

Miten palvelumme eroaa talopaketeista

Lue lisää

Hankekehittäjämme kertoo miten Sajuconin kohteet suunnitellaan

Lue lisää